Gräset ska klippas och studsmattan sättas upp #torplife

Att vakna på torpet till ljudet av kvittrande fåglar och en strålande sol är svårslaget. Den här dagen började bra med andra ord. Och den har fortsatta att vara bra. Lagom till frukostkaffet (sent) kom grannen Mathias med sin dotter och alldeles nya schäfervalp och hälsade på. En ofattbart söt liten pajsare. Det år något med valpar som får hjärtat att krulla sig. Samma känsla fick jag igår när vi köpte ägg på gården en bit bort och husbonden Thord visade upp kycklingarna som kläckts alldeles nyligen. Små gula dunbollar med näbb och klor. Jag fick hålla i en. Det var en märklig men härlig upplevelse. Mjukt och fluffigt, samtidigt benigt. Jag har bara gjort det en gång tidigare, som barn, när min kompis Daniel fått kycklingar hemma. Mathias hängde kvar en stund. Jag tog påtår och vi satt på farstubron och småpratade medan ungarna härjade runt och den lilla valpen valpade sig. Det var en trevlig stund. När gästerna gått tog jag tag i dagsverke nummer 1. Sätta upp studsmattan. Det gick över förväntan. Den börjar bli skruttig men med hjälp av silvertejp håller den säsongen ut. Eller den kan hålla säsongen ut. Dagsverke nummer 2 gjorde jag efter lunch. Klippa allt gräs. Det tog i princip resten av dagen (med paus för kaffe och glass och lite fotboll med dottern). Nu är jag rejält trött i kroppen. Men glad. #torplife #svenska #personal