In verband met de ziekte waaraan van Van Voorbijgaande Aard eventjes moet lijden vullen we het weblog Lastige gevallen in de rede op met herhalingen en nazomer gastschrijvers

De nazomer gastschrijver 1

Ai Robot

Soms zit je aangelijnd en moet je van een site een test doen. Ze willen weten wie of wat je bent, de robot / geen robot test. Ik slaag er meestal in om te bewijzen dat ik geen robot ben, toch ben ik iedere keer een beetje bang want wat als ik zomaar opeens een robot ben. Zoiets heeft enorm veel consequenties. Het ene moment ben je van vlees en bloed en zit je daar op zoek naar content voor het horen en zien zonder al te veel commercie en de naargeestige domheid die daarbij hoort en dan opeens ben je een automaat. Het euvel is bewezen aan de hand van de plaatjes test, ik zie een auto, stoplicht, zebrapad, brug en fiets teveel of te min en vanaf dat ogenblik ben ik niet langer mezelf maar een apparaat, verlang ik naar stroom, batterijen, software en diverse eenvoudige opdrachten die ik steeds weer kan uitvoeren zolang mijn stekker in het contact zit. Ik hoef geen eten en drinken meer, moet enkel zo nu en dan worden geupdate of een nieuwe zekering als de oude doorslaat. Ik heb geen aderen meer maar kabels, geen hart maar een c schijf, bezit verplicht een extern en intern geheugen. Verlang continu naar instructies en eenmaal gegeven voer ik die razendsnel uit. Zo ben ik dan, nu ben ik nog nukkig en zodra iemand zegt doe dit dan doe ik wat anders of ik doe het met enorme weerzin, de opdrachtgever naar de hel wensend maar dan niet meer, dan verlang ik er naar, naar iemand om mij te programmeren, een handig type met kennis van mijn IT, hardware, die meer van mij weet dan ik ooit zal weten, eentje die mij uit kan zetten of stand-by laten draaien. Gewoon door zo'n op het oog eenvoudige test sta ik in een enkele seconde heel anders in mijn leven. Mijn karakter bestaat uit opdrachten, mijn eigen uiterlijk wordt voor ik er goed en wel erg in heb bepaald door ingevoerde codering, programma taal. Ik ben nog slechts een serie product, geschikt voor gebruik door de hele massa, grijs of niet. Dat zou balen zijn. Gelukkig blijkt dat ik 99 van de 100 keer geen robot ben, heel soms ben ik er eentje maar na een paar uur komen ze erachter dat het toch niet zo is. Ik ben slechts een goed, nobel, vredelievend en bijzonder knap mens, een innemend figuur, met een hartelijke lach en een geweldig gebit, op zoek naar een onmisbaar bestand. Zeker wel, het kan zomaar anders, heel vaak heb ik het zien gebeuren, mensen die daarna steeds moeten doen alsof ze mensen zijn maar als ik ze test met 9 plaatjes met daarop 4 zebrapaden dan falen ze telkens weer, het zijn gewoon robots. Je herkend ze ook meteen, ze doen alles overal exact hetzelfde, op dezelfde tijd, zelfde plaats en op altijd net zo. Parkeren altijd hetzelfde, lopen één route en die lopen ze altijd, je ziet ze nooit eten en staan vaak urenlang roerloos in de buurt van een stopcontact. Dan weet je het wel, robots. De vraag is dan wie is de bestuurder er achter, als ook, wie vult deze automaten op met de nodige data en waarom? Lastig, en dat kan mij dus ook zomaar overkomen. Iedere thuis werkdag kan zo'n test bewijzen dat ik er ééntje ben omdat ik geen fiets kan herkennen tussen de bruggen, zebrapadjes en trappen. Zo zie je maar hoe gevaarlijk het is om thuis te werken.