Kauwgum Langs de kant van de weg staat een fikse kraai in een pakje kauwgum te pikken. Hij vist er subtiel een achter een raampje vandaan. Ooit hoorde ik een verhaal van een eend die bolletjes stopverf at, hij dacht dat het brood was. Het beest ontplofte. Ik weet het niet, maar vogels kunnen geen winden laten. Ik loop een paar passen terug en zeg 'niet doen!...vies!'. Alsof het een klein kind is. De kraai kijkt me aan en pakt het witte rechthoekje met zijn snavel op en waait soepel naar de overkant. ‘Niet lekker!’ articuleer ik overdreven. Het woord ontploffen zal het beest niet kennen. Hij kijkt me weer aan en laat het kauwgumpje vallen. Hij kijk er even naar en laat het dan met rust. Zou de kraai het snappen? Of vindt ie mint maar niks. Als ik verder loop, springt hij terug naar het pakje en begint weer te pikken. Misschien zitten er verschillende smaken in.

twien