Vandaag is het zomer Op het warme strand aangespoeld nadat de frisse zee me van de diepe nacht heeft verlost. Voor de derde keer word ik wakker na een minuut. Of na een uur, kan ook. Nu in mijn eigen kwijl. Ik eet een lauwe appel.

Waar vorig jaar een rustige gele strandtent stond, doet nu een witte tent zijn gemiddelde buur na. Het is druk, de muziek hard en matig. Iedereen kan er even vergeten dat de natuur hier dichtbij is.

Een blauwwitte parasol stuitert met een noodvaart langs. Mensen verderop vangen ‘m met de punt naar boven. Een grote vrouw met bloemetjesjurk draagt een kind waartegen ze klaagt dat ze helemaal onder het zand zit.

Er zit een dikke man goed vast in z’n strandstoel. Hij zit hier altijd met lekker weer. Z’n buik nu nog roze, maar je kan zien waar z’n hemdje zat. Altijd veel blikjes bier drinken en sigaretjes roken en harde jaren negentig muziek.

Een natte Golden Retriever zet een poot op mijn kuit en maakt me weer wakker. Z’n twee baasjes met strakke zwembroekjes lopen langs met cocktailglazen water met komkommer en zeggen zwierig ‘nee Barry, de volgende’, en ‘sorry’ tegen mij. Geeft niks. Vandaag is het zomer.

twien