andreas

Just looking around.

Tanto 9 april 2024.

Vaknade lite före klockan. Snoozade. Gick upp och knöt skorna. Ute var det fint, dimman låg över vattnet, bara några få andra i spåret. Knät kändes stabilt. Lyssnade få fåglar och trafik första minutrarna, knäppte sedan på Ekot. Tänkte på torpet och sommaren och tiden som är knapp.

#Södermalm #running

Läste om Stuck i The Berliner. Bandet lyftes fram som ett tips till alla som misslyckats med att få biljett till IDLES.

Läs mer...

Det är den här stunden jag vill fånga, strax efter klockan sju, då solen stretar sig upp i diset ovan taken, fåglar kvittrar från träden i den lilla kyrkogården intill och bara några få bilar kör på Hermannstraße.

Läs mer...

Bergmanstraße.

Läs mer...

Morgnarna är bäst. Upp först, dricka kaffe på terrassen, göra några övningar med kroppen och sitta i morgonljudet av staden och läsa. Det håller i sig en stund, det goda humöret och framåtandan, en ny dag är igång och jag är glad att den är här. När alla andra är uppe (det tar tid) har jag hackat ner, sänkt ribban, parkerat mig. Därefter krävs en ansträngning.

Men det är det värt. En skulle kunna vara ensam, glömd, oönskad.

#berlin

”Hemma har folk Stockholmsstil, så är det inte här”, sa sonen.

Läs mer...

I am unsure whether I’m still paying for Write.as or not. But if this is seen online I guess I’m still a subscriber.

Gröt var det enda vi åt till frukost på vardagar under hela min uppväxt. Pappa och mamma gjorde en egen blandning av havregryn och rågflingor och det var alltid hemkokt sylt till. Nästan alltid. Det kunde hända att man fick ta sirap på, eller farinsocker. Vitt socker var det aldrig tal om, lite oklart varför.

Jag har återupptäckt denna kombo. Brun farin har något.

Det här skrev jag för fyra år sedan. Det är fortfarande lika sant. En av de sämre sakerna med att bo i lägenhet är att disken kommer så nära. Det första jag tänkte på när jag klev in här idag var hur diskbänken såg ut och om diskmaskinen var körd eller inte. Tacka vet jag ”bär ut all smutsdisk så den försvinner från köket” som det funkar på torpet. Där är det en joy att diska (utom när det regnar, men i sommarminnen regnar det aldrig).

#stockholm

Discuss...

Vilken vecka vi fick. Strålande sol (nästan hela tiden) och fri.

Läs mer...

Enter your email to subscribe to updates.