Mörkgrön religion Varenda gång jag sätter mig ned för att skriva något, i den stund när jag ser mig ha tid för något annat än arbete eller familjeangelägenheter, förblir det oftast tomt i boken eller dokumentet. Det slutar allt som oftast med, som i detta nu, att jag skriver om detta med att skriva eller om saker i mitt liv som borde fungera bättre eller vara annorlunda.

Jag vet inte hur det är för andra men för mig är det allt som oftast så svårt att få ihop livets olika delar och då menar jag inte det vi kallar livspusslet utan på ett mer ideologiskt, moraliskt, tankemässigt, ontologiskt plan: hur få ihop verkligheten med våra bilder av den och beroende på hur dessa bilder ser ut, hur ska jag handla? Å ena sidan söker jag en stabilitet, en rot, att utgå ifrån så att handlingsmönstret och moralen blir en någorlunda enkel sak, men å andra sidan har jag sökt min tillflykt till det vi kan kalla magin för att hitta ett sätt att orientera mig i det postmoderna tillståndet. Magin menar sig dels kunna ge redskap till förändring när inga andra finns och att förmå utövaren att skåda det bakomliggande vi kallar för verkligheten.

Men är inte allt detta bara fantasier eller har jag bara drabbats av scientismen? Det är i mina försök att inte framstå som en anti-intellektuell konspirationstörstande nyandlig töffe som jag gärna söker min tillflykt till den naturvetenskapliga och skeptiska hållningen som så gärna blommar ut i en scientism. Skönt när avgrunden hotar att sluka mig men tråkig när världen borde kunna vara något mer än den med vetenskapliga metoder mätbara.

Det finns en annan aspekt i detta som handlar om utgångspunkten i det magiska, animismen och den mörkgröna religionen (den amerikanske professorn Bron Taylors begrepp som innebär att ”Naturen är helig, har ett inneboende värde och bör därför behandlas med vördnad.”). Jag vill egentligen inte tillhöra någon magisk riktning eller organisation utan för mig handlar det om något bortom detta, ett angreppssätt som jag delvis fått från kaosmagin (men utan dess belief shifting-teknik och emellanåt vanvördiga behandling av entiteter och traditioner). Jag skulle kunna kalla mig animist eller paganist eller varför inte mykopunkare (Jeff Emmetts begrepp).

Check things out: https://mycopunks.gitbook.io/mycopunk-principles/ https://en.wikipedia.org/wiki/Bron_Taylor https://youtu.be/P7CsJcAXdEg (intervju med Andy Letcher vid Schumacher College som pratar om animism, mörk religion, aktivism och magiska svampar)