Om Smakade kaffet gott

Jag som skriver här heter Johan Kaluza och jag har också en blogg här på Write.as.

Min arbetsplats ligger i Göteborg men jag och min familj bor i Stockholm. Därför blir det en hel del jobb på Stockholms kaffer. Det som har slagit mig är dock bristen på kvalité när det kommer till kaffet. Ofta kan du få en god bulle eller ett gott bröd men kaffet är på sin höjd okej. Jag har därför gett mig ut för att hitta det goda kaffet i Stockholm.

Min fråga är om kaffet smakade gott. Jag försöker besvara detta genom att prova kaféts cappuccino och bryggkaffe. Alternativen jag använder för att svara är:

Nej – Här var kaffet under all kritik. Det smakade bränt eller vattnigt eller så fick jag sump i koppen. Jag bryr mig mindre om utseendet men dålig “latte-art” är ett tecken även om det inte ingår i bedömningen.

Det var ok – Det gick att dricka men inte mycket mer än så. Då kaffet i Stockholm också kan vara snordyrt så är detta alternativ sällan värt pengarna.

Ja – Kaffet var gott! Det hade fyllighet eller fräscht (beroende på sort), inga bismaker eller annat som störde. Jag njöt och kommer gärna tillbaka.

Det var jättegott! – Här stämmer allt. Mjölken är perfekt skummad, espresson god och det händer något när jag dricker kaffet. Som en centerpartist skulle konstatera; ett kaffe som säger F**k you Jante!