Bijna kansrijk Toevallig kom ik een bekende tegen in het bos. Hoewel toevallig, hij loopt net als ik vaker in het bos. De kans dat ik in het bos loop en hem net niet ontmoet is veel groter.

Vliegtuigen schijnen elkaar best vaak rakelings te missen. Soms in de lucht, maar vaker ergens bij de landingsbaan. Eenmaal geland zijn alle machines natuurlijk in dezelfde dimensie.

Als ik door de stad fiets, ontwijk ik vaak net een ongeluk en zie ik er een paar net niet gebeuren. ‘Net niet’ is denk ik best wel kansrijk.

Het zou te toevallig zijn, dat net het leven wat wij leven geen simulatie is, zeggen sommigen. Astrofysicus Neil deGrasse Tyson denkt daar anders over. Hij stelt dat als we in een simulatie zouden zitten, onze makers enorm geavanceerde technologie zouden moeten hebben om ons zo gedetailleerd te simuleren. Omdat wij zelf die technologie (nog) niet hebben, lijkt het hem waarschijnlijker dat we in de echte wereld zijn, waar zulke geavanceerde simulaties niet mogelijk zijn.

Er is een grote kans dat ik dat net niet snap, maar dat wordt later vast beter.

In onze wereld hebben mensen berekend dat er meer dan 350 miljoen verschillende manieren zijn waarin een draad in de knoop kan. De kans dat een draad die je niet goed hebt opgerold net níet in de knoop zit, is er maar één.

twien