Echt letterlijk ‘Hij zei echt letterlijk niks tegen me’, zegt een meisje tegen twee vriendinnen. Ze passeren me bij een immens reclamebord op een paal dat behoorlijk aanwezig op de stoep staat. Voor me loopt de jongen die blijkbaar geen woord zei.

Of ze benadrukte dat hij weinig zei, dat kan ook.

Ik dacht ik zet die zin even apart om echt letterlijk¹ te benadrukken. Het is echt letterlijk overdreven.

Op het enorme bord staat ‘Bedankt voor uw stem’. Het gaat over de verkiezingen. De echt letterlijke gedachte was vast iets van ‘Je hebt je best gedaan hoor, maar nu zitten wij met de democratisch gebakken peren. Je wordt bedankt!’

Tegenover het bord wordt een gracht gegraven. Er hangt een banner aan het hek met tekst van het bouwbedrijf: ‘Niet ieder kind wordt later arts of advocaat. Leer je kinderen dat het oké is om met je handen te werken en toffe dingen te bouwen.’

Zouden er kinderen zijn die echtscheidingsadvocaat willen worden? Of oncoloog? Werken artsen niet met hun handen!? Juist kinderen bouwen toffe dingen! DAT HOEF JE ZE NIET TE LEREN!

Een wandelaar kijkt me verbaasd aan omdat ik met gebalde vuistjes tegen een hek sta te schreeuwen.

Het bericht is echt letterlijk: ‘Leer je kinderen niet af om met hun handen te werken en toffe dingen te bouwen. Het is essentieel voor de menselijke basisbehoeften. Wij van de directie willen daarmee de loonsverschillen graag blijven vergroten in ons voordeel. Trouwens, nog bedankt voor je stem.’

¹ Letterlijk betekent eigenlijk ‘woordelijk’, ‘precies zoals ik het zeg’. Het wordt ook al enkele eeuwen gebruikt om een bewering te benadrukken of te bevestigen (onze taal), net als echt.

twien