Klootzakvolken ‘Hablas Ingles?’, vraagt een slungelige krullenbol met een backpack met een Amerikaans accent. Ik zit met een vriendin op een gigantisch plein af en toe in de schaduw van een reusachtige Mexicaanse vlag (mogelijk de zwaarste ter wereld). Hij wappert in het tempo van Mexico. ‘Do you know a Starbucks around here?’

‘Jezus’, denken we in koor, ‘dan ben je in Mexico en dan wil je dáár naartoe?’ Moet ik ‘m vertellen dat ie sowieso Starbucks moet boycotten vanwege hun steun aan een genocidale koloniale bezettingsmacht?

Ook alle Amerika’s zijn gekoloniseerd. Door West-Europeanen. Op dit plein wordt jaarlijks de onafhankelijkheid gevierd. Er zijn mannen in kleren van Azteken. Geloof ik. Weet ik veel, ik ben ook maar een toerist. Ik wil een ijsje.

Misschien is ie gewoon verslaafd aan koffie met aardbei-gembersmaak. Wat een koffieverkrachters eigenlijk, die Verenigde Staters. Maar ja, de koffieboon komt ook niet uit Italië. Zoals cacao niet uit België of Zwitserland komt. Zwitserland heeft niet eens een kolonie gehad. Stelletje rovende klootzakvolken dat we zijn.

Ik las dat expats klagen over de kwaliteit van bagels in Nederland. Nederlanders klagen vast ook over de ontbijtkoek in Benidorm. Een Zweed die ik ken en in Nederland woont, gaat vaak Zweedse balletjes eten bij Ikea. Hier ben ik aan het klagen dat chocola zo duur is.

Heimwee, dat kan je kolonisten niet kwalijk nemen. Toch sturen we die gringo expres de verkeerde kant op.

Later genieten we bij een vette taco van een Coca~Cola™ .

twien