Rubberbootje Een Nederlandse visser vaart op Het Kanaal bijna over een rubberbootje met 24 vluchtelingen. Hij neemt ze aan boord. Ze zijn bang dat ze terug naar Frankrijk worden teruggestuurd. Verkleumd met overal olifantenrimpels van het vocht, de families hadden drie dagen rondgedobberd, met een 6pk motortje.

Met zo'n rubberboot, echt van vluchtelingen geweest, en ook een 6pk motortje, vaarden we met 12 vrienden ooit in de Champagne voor de lol. Ik struikelde me die vakantie met m’n scheenbeen bloedend een blijvend litteken. We lachen nog wel eens om hoe dronken we wodka stalen bij de bowling. Hoe Irma me hard in mijn gezicht sloeg omdat ze helemaal geen Irma heette. In Champagne achteloos ronddobberen is wat Frankrijk voor ons was.

Nu moet ik wel even huilen om mensen die na een tocht van drieënhalve maand niets liever willen dan naar een koud en nat Engeland. Ze zullen er niet eens welkom zijn.

twien