andreas

gardening

Att ta upp egen delikatesspotatis och servera den till middag har något speciellt. Odlingarna ska Helene ha äran av, men jag har grävt landet så delaktighet finns. God så inihelvete var den.

Ännu mer do it yourself blev det efter middagen då jag äntligen fick tummen ur och kokade gelé på svartvinbären jag plockade häromdagen. Fyra burkar blev det. Perfekt för höstens middagar. Jag äter ju inte stek men barnen gör och gelé är gott till allt med potatis 🥔 . Vem gillar inte gelé liksom.

EDIT: Gelén blev inte bra, den stelnade inte som den ska, antagligen för att bären hunnit bli övermogna. Mot slutet av säsongen minskar andelen pektin i bären som behövs för att gelén ska stelna. Jag får åka till affären i dag och köpa pektin på burk och koka om hela batchen.

#torplife #diy #gardening

Discuss...