twien

StayHomeWhereYouCanBeYou

Niks bijzonders in tijden van pandemie

4.

Lief dagboek, Honderden Anne Franks uit alle landen zullen onze kinderen een lesje leren. Onze Hitler is onzichtbaar.

Exponentieel is vorige week een maand geleden. De hoeveelheden getallen op de stoep voor het hinkelen zijn in verhouding met de omstandigheden. Op een redelijk groot en verder leeg plein staan mensen op de gepaste afstand ineens toch weer dicht bij elkaar. Het is pas maart, maar het woord van het jaar is al bekend.

In een lege hoerenstraat waar ik naast woon en zowaar nu eens doorheen loop, loopt ook een niks brullende grijsaard, over opgedroogde stukjes politiepaardenpoep.

De zoon van een mediamagnaat met te kleine ogen staart me aan en beweert dat succes een mix van whisky is. De Blokker blijkt vitaal en de bouwvakkers lijken immuun. Een paar meisjes staan verslagen voor de dichte Primark.

Iemands oma van 91 ging koffie drinken bij de bakker met haar vriendinnen en kan niks overkomen want ze komt uit een goede buurt.

Vanachter me rolt een rond vrouwtje rakelings langs en ik schrik me rot. Haar vloeibare billen in een zebralegging doen zelfs dooie zebra's omdraaien in hun graf.

Het is een mooie lente dag, maar als ik een jongen met handschoenen, dikke jas met lemming capuchon en een skibril het donkere tunneltje uit zie lopen, bedenk ik dat ik misschien niet gekleed ben op deze aflevering van black mirror.

'Eindelijk tijd voor een geruststellend boek' staat er in de etalage van de boekwinkel bij het boek 'De meeste mensen deugen'. Gerustgesteld lees ik de Pest van Camus, maar ik word steeds afgeleid door de plaag van nu. Nee dat rijmt te veel, ik deug niet.

Madonna is in de zestig en zit in een bad met halfvolle melk en dooie bloemen te huilen en zegt met een strak gestreken gezicht dat ze minder bijzonder is dan ze dacht tegen niemand in het bijzonder.

Met een nors gezicht huppelt een meisje door haar kamer met een kopje hete koffie zonder te morsen, om het na 4 uur nog eens dunnetjes over te doen met een gin tonic. #StayHomeWhereYouCanBeYou

Liefs voor Aletta, haar moeder is doodgegaan.