andreas

streetart

Jag fick med mig yngsta sonen på promenad idag, vi gick längs med Årstaviken och Norra Hammarbyhamnen och vidare upp genom Barnängen mot Ringvägen. Löken fann vi som den ser ut på bilden, prydligt placerad på egna staketstolpen intill en tappad vante. Vid ett källarfönster på Ringvägen upptäckte sonen glassen.

En gatukonstglass, i lagom höjd för små barn.

Lite kul.

#streetart #södermalm #stockholm

I just read Maiques blog and he dedicated todays post to graffiti and street art because its street art day on his blog. I’ll do the same. I like Maique and I like street art so I put together a photo album on Snap.as where I’ll post all my street art photos from now on. The pictures presented there now are taken in Stockholm and New York.

#streetart

*** This is the twentyfirst day of my #100DaysToOffload challenge, which you can read more about here.

Titta närmare, där i mitten sitter en liten teckning. Där i mitten sitter en liten teckning...

... som ser ut så här. En bit av en längre serie troligtvis. Den påminner om något ur Larson men jag kan den världen för dåligt för att slå fast det.

Det finns flera. Jag upptäckte dem under morgonpromenaden längs Årstaviken i morse.

Temet Nosce är latin och betyder känn dig själv.

#streetart #södermalm

On Hold Hold On.

Jag fick en trevlig pratstund men mannen bakom det spontana konstgalleriet längs Årstaviken. Han är dessutom elitbandyspelare i IK TELLUS! Läs intervjun här.. #streetart

Polsk popmusik hyllas med klotter i Östberga

I miss you. ”Brak mi ciebie” står det skrivet med tunna spretiga bokstäver på den röda boden bredvid en av busshållplatserna i Östberga. Säkert något politiskt tänker jag och googlar. Men nej, frasen betyder jag saknar dig på polska och första träffen visar en musikvideo med en polsk popartist. #östberga #personal #streetart

Luthens gränd, Södermalm, Stockholm.

Muralen på Luthens gränd är fortfarande (nästan) orörd

Jag var med dottern hos tandläkaren på Rosenlund idag och gick bakvägen via Luthens gränd tillbaka till skolan och då passerade vi den stora målning som Linus ”Yash” Lundin gjorde hösten 2015. Trots att det gått tre och ett halvt år är den i väldigt gott skick och har förblivit respekterad av andra, sånär som på två tunna taggar nere till höger. En sitter mitt på fågelns mage. Jag minns när Yash var på plats och gjorde den. Jag rapporterade om det för StockholmDirekt. Det var ett år efter att de rödgrönrosa vunnit makten i Stadshuset och den så omdebatterade nolltoleransen var på väg bort. Väggmålningen, sanktionerad av den kommunala fastighetsägaren, skulle inte ha varit okej under det tidigare styret. Intresset för streetart var stort och på flera håll dök det upp stora lagliga målningar. Bland annat lät byggbolagen Ovidius och Skanska konstnärer ta över varsitt byggplank på Sankt Paulsgatan respektive Östgötagatan. Sedan dess har det dykt upp flera muraler. Den mest kända är den så kallade penisväggen på Kronobergsgatan på Kungsholmen som blev vida omtalad i och med Carolina Falkholts gigantiska målning av en blå erigerad penis.

Att Yash-målningen får vara kvar trots att den sitter så lågt beror nog mycket på att gatan är undanskymd. Men snart kommer väggen hamna i blickfånget hos fler. AMF fastigheters arbete med att piffa upp de så kallade Stockholmsverken i kvarteret mittemot (genom att ge plats åt krogar, kaféer och kreativa företag) gör att gatan snart blir en del av en mer levande plats. Kanske Stockholmshem överväger att låta stafettpinnen gå vidare till en ny konstnär snart? #art #streetart #södermalm

Det ska inte vara lätt att begå olaglig konst

Jag vet att den är jättegammal men det spelar ingen roll. Varje gång jag passerar blir jag fascinerar över denna gigantiska och farliga Pelle-tag. Vore mycket intressant att få prata med den som gjort den. Lär väl vara ett jobb för flera. Vill du se den med egna ögon, live i verkligheten så sitter den mittemot färjeterminalen utmed Stadsgårdsleden. #södermalm #streetart #art #svenska