andreas

Södermalm

Tanto 9 april 2024.

Vaknade lite före klockan. Snoozade. Gick upp och knöt skorna. Ute var det fint, dimman låg över vattnet, bara några få andra i spåret. Knät kändes stabilt. Lyssnade få fåglar och trafik första minutrarna, knäppte sedan på Ekot. Tänkte på torpet och sommaren och tiden som är knapp.

#Södermalm #running

Jag fick med mig yngsta sonen på promenad idag, vi gick längs med Årstaviken och Norra Hammarbyhamnen och vidare upp genom Barnängen mot Ringvägen. Löken fann vi som den ser ut på bilden, prydligt placerad på egna staketstolpen intill en tappad vante. Vid ett källarfönster på Ringvägen upptäckte sonen glassen.

En gatukonstglass, i lagom höjd för små barn.

Lite kul.

#streetart #södermalm #stockholm

Jag har aldrig tidigare läst Per-Anders Fogelströms Stad-serie, romansviten om Stockholm som startar 1860. Nu när jag börjat på första delen är jag glad att jag väntat. Jag hade inte alls haft samma behållning av den om jag läst den med mindre erfarenhet av att bo i den här staden. Barnängen, Nytorget, Vita bergen är idag mycket välbekanta platser för mig och jag har bättre koll på deras historia nu än jag hade som nyinflyttad. Stockholm blir bara mer intressant ju längre tid jag vistas här. Att läsa Mina drömmars stad förstärker den känslan ytterligare. #books #södermalm

Strato.

Skrapan vid Ringvägen som inte är en skrapa än växer nu stadigt. Det är nästan svårt att förställa sig att huset ska bli 19 våningar. Det är cirka 10 våningar högre än huset är idag. #Södermalm

Årstabron.

Ställde klockan och gick morgonpromenad. Hittade några artsy stickers vid Tanto mathörna.

Artsy stickers.

Stannade till vid utegymmet och gjorde lite sit-ups och armhävningar.

#Södermalm

Titta närmare, där i mitten sitter en liten teckning. Där i mitten sitter en liten teckning...

... som ser ut så här. En bit av en längre serie troligtvis. Den påminner om något ur Larson men jag kan den världen för dåligt för att slå fast det.

Det finns flera. Jag upptäckte dem under morgonpromenaden längs Årstaviken i morse.

Temet Nosce är latin och betyder känn dig själv.

#streetart #södermalm

Började dagen med en jogg. Stannade vid utegymmet på andra sidan Årstaviken, vid brofästet ungefär. Det var en perfekt löparmorgon och jag fick bra energi med mig in i arbetsdagen. Den gick snabbt och jag fick en hel del gjort. Det väntar en långhelg runt hörnet och vi drar till torpet redan imorgon eftermiddag vad det verkar. Ser mycket framemot det. #vardag #södermalm

Jag går en promenad för att avsluta arbetsdagen. Väljer vägar jag inte brukar ta. Ser ett badkar på Mariatorget, övergivet i samband med renovering förmodligen. Ett barn stannar för att ta en bild med sin telefon. Jag överväger att ta en bild på barnet som tar en bild men det kan missuppfattas så jag låter bli. Jag sätter på musik i lurarna. Hüsker Dü. Det får mig att tänka på Samsa och Bellevue. I Ånghästparken, vilket bra namn det är, ser jag först inte duvorna som sitter och chillar på murkanten. De ser tecknade ut, men är fullt levande. De burrar upp sig och byter plats då och då.

Duvorna på kanten.

Jag försöker låta bli telefonen när jag går men det går sådär och jag hamnar på en artikel som berättar att Benjamin Dousa ska lämna politiken. Han är 27 år och har fått nog.

#södermalm

Nya utsiktstornet i Årstaberg.

Det blev en fin lördag. Vi tog med tvillingarna på en promenad över bron, kollade in nya parken i Årstaberg och gick upp i utsiktstornet. Inga poliser sa åt oss att gå in igen, solen sken och alla vill mötte verkade lika glada som vi över att bara kunna vara utomhus.

Jag hoppas att det, när vi ser tillbaka på coronakrisen, visar sig att den svenska vägen gav minst lika bra resultat som utegångsförbud och hårdföra övervakningsmetoder.

#Södermalm #coronadays2020

Årstabroarna, fan så fina ändå

I morse gick jag till utegymmet i Tantolunden. Det var krispigt. Ett tunt lager is på viken. Nere vid Sockerbruksgränd fick jag en notis i telefonen. En amerikan frågade om en bild jag lagt ut på Mastodon. Den föreställde spårområdet här i vårt kvarter. Han undrade var den var tagen. Jag sa som det var och undrade vad han skulle lägga in i ”Södermalm, Stockholm, Sweden”. Kanske har han läst något om det, kanske inte. Hur som helst fick det mig att se på närområdet med en besökares ögon. Årstabroarna i solen. Fan så nice.

#södermalm #stockholm