andreas

coronadays2020

Nya utsiktstornet i Årstaberg.

Det blev en fin lördag. Vi tog med tvillingarna på en promenad över bron, kollade in nya parken i Årstaberg och gick upp i utsiktstornet. Inga poliser sa åt oss att gå in igen, solen sken och alla vill mötte verkade lika glada som vi över att bara kunna vara utomhus.

Jag hoppas att det, när vi ser tillbaka på coronakrisen, visar sig att den svenska vägen gav minst lika bra resultat som utegångsförbud och hårdföra övervakningsmetoder.

#Södermalm #coronadays2020

En dag och taget och allt det där. Ute är det vår och sol men ingenting är som vanligt. Min fru har varit dålig i två veckor, yngsta sonen hostar fortfarande och alla i familjen har varit hemma i en och en halv vecka. Men två av barnen har tagit sig igenom den här sjukdomen som kanske varit covid19 men som vi inte vet säkert. Hur som helst väntar minst ännu en vecka av hemmajobb.

Det är bara att jobba på. Det finns ändå något trösterikt i att man inte är ensam. Vi fick bra respons på den efterlysning vi gjorde på Fastighetsnytt och Byggindustrin och det säger väl något om att vi alla har behov av att dela med oss av hur det känns.

Veckan som kommer lär dock bli lite speciell. Redan imorgon väntar samtal med facket om anpassningar till det svåra läge som pandemin för med sig. Förändring är det nya normala inom mediebranschen men just nu händer det lite för mycket på kort tid. Svårast är det för den så kallade live-verksamheten, men konferenser, nätverksmöten och föredrag inför fysisk publik. Om det inte visar sig under våren vilka som står pall så kommer det att göra det i höst. Det är både en och två och tre evenemang som ska tryckas in under höstmånaderna som från början skulle ha genomförts typ nu.

Vi jobbar på som sagt.

Brorsan och hans sambo har det ändå värre. De är instängda i en lägenhet på Mallis med en tvååring där det råder utegångsförbud på riktigt. Jag hoppas innerligt att Sverige kommer att belönas för sin mjuka linje både vad gäller dödsantal och räddade arbetstillfällen.

Parkeringarna längs Södermälarstrand är tomma på grund av corona. Parkeringarna längs Södermälarstrand är tomma på grund av corona.

#stockholm #coronadays2020

Min pappa fyllde år i dag

Vi ringde och sjöng, jag och barnen. Helene var med i bakgrunden men hon sjunger aldrig. Jag och syskonen köpte ett presentkort på Adlibris, en coronapresent som inte kräver inköp i fysisk butik. Var det nu skulle ske förresten. Bokhandeln i stan har lagt ner, som en följd av just e-handeln.

#covid19 #coronadays2020

Another day working in the living room

Det gick i dag med. Jag hann göra det jag var tvungen att göra och känner en grad mindre stress inför imorgon än vad jag gjorde inför i dag. Man får glada allt som är positivt just nu. Dottern och hustrun är klart piggare i dag och yngsta sonen är i alla fall inte sämre. Den äldsta är snart redo för skolan igen, det måste bara gå ett betryggande antal dagar först. Jag har hittills stått oberörd av sjukdom och hoppas att det förblir så. En gammal kollega föreslog att det borde bedrivas forskning på mig om jag kommer att klara mig igenom detta utan att smittas. Dock vet vi ju inte om det är corona som snurrat här hemma, det kan lika gärna vara vanlig influensa eller något annat skit.

#covid19 #workingremote #coronadays2020 #stockholm